Styrketräning

Precis som med kondition så bör hästens styrketräningsprogram vara utformat med tanke på vilken disciplin man tävlar i. Är det i första hand uthålliga eller explosiva muskler hästen behöver? Beroende på hur vi stimulerar muskelfibrerna så kommer de anpassa sig efter belastningen. Dessutom behöver vi fundera över hur mycket muskelmassa hästen faktiskt behöver. Det kan vara bra med mycket muskler, men för mycket muskelmassa kan vara en belastning då muskler ökar både kroppsvikt och värmeproduktion, vilket kan vara till nackdel i vissa tävlingsgrenar.

Hur ökas muskelstyrkan?
Som tidigare nämnts så används inte alla muskelfibrer vid rörelse utan fler och fler rekryteras allt eftersom intensiteten ökar. Detta gäller även vid styrketräning. Vad som händer när man börjar styrketräna en muskel är helt enkelt att den blir starkare för att den ”lär sig” att rekrytera fler fibrer vid en given belastning. I början av ett styrketränings-program växer alltså inte muskeln i volym. Det är först i ett senare skede när intensiteten nått en nivå där fibrerna behöver öka sin diameter för att bli starkare som vi ser en ökad muskelmassa.

Ett intressant fenomen i detta sammanhang, som säkert alla har varit med om, är när vi lyfter exempelvis ett mjölkpaket och både paketet och armen far upp i luften för att paketet var mycket lättare än vad vi trodde. Hjärnan har liksom redan innan vi lyfter räknat ut hur många fibrer som ska rekryteras baserat på tidigare info och ibland har ju innehållet minskat utan att ”hjärnan” vet om det…

Kan alla hästar få muskler med mycket volym?
Nej, det finns an anledning till att arabhästar oftast har slanka muskler medan en quarterhäst istället oftast har muskler med mycket mer volym. En arabhäst är född med uthålliga egenskaper för att hålla över långa distanser och har därför genetiskt fler av typ I fibrer. Dessa ökar inte i volym vid träning utan kan snarare istället minska något för att öka tillgången på syre. Quarterhästen däremot har en stor andel av typ II fibrer som gör den explosiv och snabb på korta distanser. Det är dessa fibrer som ökar i diameter vid stimulans och ger större muskelvolym.

Starka muskler minskar skaderisken
Vältränade muskler är viktigt för att minska skaderisken på tre ”områden” – försämrad teknik, instabila leder och överansträngda senor.

Försämrad teknik – När musklerna tröttas och vi bibehåller intensiteten kommer kroppen försöka kompensera genom att rekrytera andra muskler till arbetet. När detta inträffar blir tekniken lidande och rörelsen utförs dessutom många gånger på ett sätt som kan vara skadligt för kroppen. Jämför – Om du tränar dina överarmar genom att lyfta hantlar från höften mot axeln så kommer du efter att armens muskler tröttats ut även rekrytera ryggens muskler. Genom att böja dig bakåt i lyftet kan du fortsätta lyfta men med en mycket sämre teknik som dessutom är till skada för din rygg.

Instabila leder – Starka muskler hjälper till att stabilisera lederna och skyddar dem från slitage i ytterlägen. För oss är till exempel axeln en väldigt instabil led och för att måla upp en bild kan vi jämföra med att stoppa en litet värdefullt föremål i en stor resväska. Om vi inte fyller med annat material kommer föremålet skramla runt och nötas (axeln i avsaknad av stabiliserande muskler). Muskler skulle kunna jämföras med fyllandsmaterialet som skyddar och håller på plats. För hästens del är till exempel bakknät en stor och relativt instabil led som mår bra av starka muskler som stödjer och håller leden på plats.

Överansträngda senor – När musklerna tröttas så kommer efter hand mer och mer av rörelsen att vara beroende av senornas aktivitet. I rörelsen så hjälper senorna till genom att lagra rörelseenergi när de tänjs ut för att sen ”skjuta iväg” kraften när de drar ihop sig (jämför med en trög stålfjäder som dras ut). Man kan säga att: benmusklernas arbetskapacitet + senornas rörelseenergilagringskapacitet = benens totala arbetsförmåga.  När musklernas arbetskapacitet minskar på grund av trötthet (mjölksyra) så kommer allt större del av benens totala arbetsförmåga förflyttas till senorna. Hoppas jag förklarar på ett begripligt sätt men summasummarum är i alla fall att trötta muskler ökar belastningen på senorna vilket i sin tur, så klart ökar skaderisken.

bildspel4
Dressyrhästar på hög nivå har ofta rejält med muskelmassa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s