Lägg upp en plan

Det finns två sätt att spendera tillvaron på om du frågar mig. Antingen är man nöjd som det är, eller så vill man ha en förändring och då oftast till det bättre. Tillhör man den gruppen av människor som vill ha en förändring så skulle jag säga att man når förändringen/förbättringen snabbast om man:

  1. Funderar på vad det är man vill uppnå = sätta upp ett mål
  2. Funderar på vad man behöver förändra för att nå sitt mål = identifiera svagheter
  3. Funderar på hur man ska bära sig åt för att minska/eliminera sina svagheter = lägga upp en plan.
  4. Regelbunden uppföljning = dokumentera

Att formulera ett mål
Även om man inte har några tävlingsambitioner kan man ändå sätta mål för sig själv och hästen. För hästens hållbarhet och välmående så skulle jag säga att alla på något sätt behöver ha mål. Det kan till exempel röra hästens hull, kondition, rörlighet och styrka. Att bara planlöst rida omkring är faktiskt i ärlighetens namn mest slitage (precis som för oss).

Jag tycker också att man bör formulera målet på ett sådant sätt man kan nå det utan att vara beroende av andra. Att till exempel ha som mål att ”vinna en 1,40-hoppning” betyder ju att alla andra behöver vara sämre än dig den dagen och det kan du ju inte påverka hur mycket du än tränar. Sätt hellre som mål att exempelvis rida felfritt på en viss höjd så att det bara är du mot målet. Om man sätter upp ett långsiktigt mål kan det även vara bra att ha delmål på vägen för att underlätta och checka av att man är på rätt väg med jämna mellanrum.

Sist men inte minst så behöver målet även vara realistiskt, för dig men framför allt för hästen. Alla hästar har olika förutsättningar för olika aktiviteter. Väldigt många hästar är till exempel inte byggda för hög samling. Om man har höga ambitioner med sin ridning är det väldigt viktigt att man har god koll på hästens förutsättningar så man inte pressar och bryter ner istället för att bygga upp.

Identifiera sina svagheter
Utgå från målet som vi säger här kan vara att starta 1,40-hoppning. Har hästen; konditionen, styrkan, rörligheten, tekniken och ”lydnaden” för att klara av en sådan bana på tävling? Med lydnad menar jag egentligen hur hästen svarar på dina signaler. Desto högre du hoppar desto viktigare är det till exempel att du kan korta och länga galoppen för att kunna genomföra en bana på ett ”säkert” sätt. När man kommit fram till vad som behöver förbättras är det dags att lägga upp en plan för hur det ska förbättras.

Att utforma ett träningsprogram
I den här bloggen presenteras som tidigare nämnt inga färdiga träningsupplägg. Jag anser att det finns alldeles för många variabler för att kunna göra det på ett generellt sätt. Tanken är istället att man ska bli inspirerad att utefter sina egna mål och möjligheter kunna utforma egna individanpassade träningsprogram. Alla behöver inte heller en komplett träningsplan. Man kan välja att ta med vissa delar eller lägga upp en ibland när man vill utveckla ett specifikt moment. Personligen tycker jag i alla fall att det blir mycket roligare när man har en plan att följa och ett mål att nå.

Fundera på nedanstående parametrar och ta med i beräkningen: hästens styrkor och svagheter, dina styrkor, svagheter och kunskaper, vad finns det för förutsättningar i närmiljön för träning, behövs det tränare?

  • kondition
  • styrka
  • rörlighet
  • teknik
  • lydnad (kommunikation)

Någon av ovanstående kanske bara behöver underhållas medan andra säkert behöver förbättras. Ta punkt för punkt ovan och fundera på hur, var och hur ofta varje moment bör tränas. Är du osäker får du be din tränare eller någon annan erfaren om hjälp, dessutom finns det många tips här i bloggen under ”träningsfysiologi”.

Regelbunden uppföljning
Det är väldigt vanligt att föra någon typ av dagbok över hästen och träningen och det vanligaste är att man skriver var man ridit och kanske också vad man gjort. Jag vill väldigt gärna slå ett slag för att man även skriver syftet med passet. Detta för att få koll på att man faktiskt tränar det man bestämt sig för att förbättra.

Exempel:
Måndag: Red i paddocken
Tisdag: Red ut en sväng i skogen
Onsdag: Paddocken, hoppade lite
Torsdag: Red ut, skritt och trav
Fredag: Dressyrträning
Lördag: Vila
Söndag: Red en sväng i skogen

Jag tror att man många gånger glömmer att fundera på syftet med varje pass. Till exempel så kan ju ett ”hopp-pass” förbättra antingen: teknik, styrka eller lydnad (jag föredrar att man inte använder hoppning i konditionssyfte. Naturligtvis så kommer hästen troligtvis även att förbättra sin kondition av ett hopp-träningspass men det är sannolikt inte det som är syftet med passet) och om vi säger att vi har följande syften att välja på: kondition, styrka, teknik, rörlighet, lydnad och motion så skulle en vecka i stället kunna ser ut:

Måndag: Paddocken – lösgörande, rörlighet
Tisdag: Skogen – motionsrunda
Onsdag: Paddocken – seriehoppning – styrka
Torsdag: Roadwork
Fredag: Dressyrträning – ökad samling, styrka, lydnad – korta/länga galoppen
Lördag: Vila
Söndag: Skogen – galoppintervaller – kondition

Om man för dagboken på detta eller liknande sätt så kan man hålla bra koll på att de moment man behöver förbättra också genomförs med jämna mellanrum.

Sen tycker jag väl inte heller att man blint måste följa sin plan till varje pris varje dag. Det är levande varelser vi arbetar med och om exempelvis yttre förutsättningar gör att ditt pass inte kommer bli konstruktivt så tycker jag att det är bättre välja plan B och förhoppningsvis ändå få en givande träning.

Kanske känns det här rörigt och övermäktigt men ta en sak i taget och tänk på att ju närmare eliten man kommer desto mer hänger det på detaljer. Glöm heller inte att om du alltid gör som du gjort kommer du alltid få det du fått. Våga förändra och våga fråga om hjälp.

1010929_680696681982130_1263727379_n

2 thoughts on “Lägg upp en plan

  1. Nu fick jag något att tänka på🙂
    Måste bli bättre att ha en plan med min ridning. Tack Vivi. Här skall till en förändring.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s