Equibodybalance – syfte och metodik

– Främjar hästens avslappning, balans och rörlighet!

Det började egentligen som en stretchlek. Hästen jag hade då var oliksidig och lite stel och jag ville stretcha honom på ett aktivt sätt, dvs inte bara när han står till i stallgången. Så jag började exprimentera i paddocken, inspirerad av Karen Rohlfs sätt att arbeta. Jag ville få honom att balansera sig bättre samt slappna av, stretcha och få ett bättre flow genom hela kroppen. Jag hade tidigare försökt att åstadkomma det genom ridning men så insåg jag det självklara, ju mer ”stöd” han får av mig genom tyglar och skänklar, desto mindre behöver han ju balansera upp sig själv. Alltså gjorde jag tvärtom, tog bort allt och började jobba med bara grimma, lina och körpisk. Det tog inte många gånger förrän det blev stor skillnad och jag började fundera och fila på ide´n om ett koncept att lära ut för att hjälpa fler hästar. Nu har jag filat färdigt och jag kallar det Equibodybalance.

Syftet med Equibodybalance
Det finns fyra huvudsyften samt två bonuseffekter med metoden. De tre huvudsyftena bidrar tillsammans att hjälpa hästen till ett funktionellt rörelsemönster vilket är a och o för både hållbarhet och prestation.

Avslappning
Att jobba hästen från marken, utan press, i princip utan utrustning och med signaler som den enkelt kan tolka gör att den slappnar av i både kropp och sinne. Idrottsmän pratar ofta om hur viktigt det är att kunna prestera avspänt och de är väl medvetna om hur spänning påverkar negativt. Det är samma för hästarna, de riktiga resultaten kommer inte förrän hästen kan använda sin kropp på ett avspänt sätt.

Balans
När hästen får bära upp sig själv utan stöd eller möjlighet till motstånd kommer balansen förbättras radikalt. Det är inte rimligt att man som ryttare ska sitta på ryggen och hålla balansen till hästen under. Dessutom är det omöjligt att inte sitsen påverkas negativt av att hjälpa någon på 500 kg att hålla balansen. När hästen har en egen god balans kan du som ryttare ägna dig åt ”finlir” istället för att kämpa med att hålla hästen ”på banan”.

Rörlighet
Ryttare ägnar mycket tid åt teknikträning och många lägger även in medveten konditions- och styrketräning. Men hur är det med rörligheten? Vad gör man för att förbättra eller bibehålla den? Du får aldrig full glädje av hästens talang och teknik om det inte samtidigt finns rörlighet och elasticitet, så enkelt är det. Många av dagens topphästar har en otrolig spänst som är avgörande på den nivån. Även fritidshästar har så klart stor nytta av bibehållen rörlighet för att undvika slitage och skador. Equibodybalance ökar hästens rörlighet genom aktiv stretch av muskler, dvs stretch under egen rörelse, samt främjar ökad rörlighet i ryggkotorna.

Hållning
Många hästar har stora problem med att hitta rätt muskler att bära upp huvud och hals med. Dessvärre använder de ofta muskler som har fäste i bogbladet vilket påverkar rörelsen i bogen negativt. Hela framdelen blir tung och orörlig och det bli ytterst svårt för hästen att samla sig. Equibodybalance är en unik metod att hjälpa hästen hitta rätt muskler för rätt ändamål.

Bonuseffekter
Rörelsekoll
När du jobbar hästen regelbundet med Equibodybalance kommer din hjärna att lagra information om hästens rörelsemönster. Det innebär att du snabbt kommer märka när det uppstår en störning. Du kanske inte kommer kunna säga exakt var den sitter men på ett tidigt stadie noterar du avvikelsen vilket kan vara mycket värdefullt.

Relation häst – människa
I Equibodybalance jobbar man med hästen på ett sätt som stärker bandet mellan häst och människa. Istället för att lära hästen att tolka våra traditionella signaler dvs, tyglar, skänklar och vikthjälper så kommunicerar man framför allt med kroppspråk utan att egentligen röra hästen. Detta blir ett samspel med hästen vilket skapar förtroende och ger en ny dimension till relationen. Här en intressant länk om hur hästar som regelbundet arbetades från marken fick lägre puls under ridning.

Bra verktyg för rehab
Equibodybalance lämpar sig även väl för rehab, inte minst för ryggproblem. Jag har använt metoden, i kombination med Biolight och massage, på flera hästar med ryggbesvär eller andra störningar i rörelseapparaten med mycket gott resultat. Hästar som på grund av skada eller någon annan anledning har svårt att bära upp sig själva kan metoden, tillsammans med Equiband, göra underverk.

Vad behöver man?
Om det går så föredrar jag att arbeta med hästen i vanlig grimma. Det funkar kanske inte på alla hästar och kanske inte heller för en del de första gångerna. Tänket är i alla fall att det ska vara så lite som stör som möjligt så om bett och nosgrimma är nödvändigt, spänn löst. I början använde jag en avklippt longerlina (ca 8 m, ville inte ha en hel trasselsudd till lina med mig) men jag kände inte att jag fick rätt känsla med den så ett sk arbetsrep införskaffades. Känslan förbättrades radikalt! Obs, sätt linan i inre, nedre ringen på grimman.

Arbrep
Sen använder jag använder jag en körpisk. Dressyrspö blir för kort och långpisk blir för lång. Pisken håller jag nästan på mitten. Då kan jag kommunicera med hästens framdel med hjälp av ”toppen” på pisken och med små, små cirklar med handleden kan jag kommunicera ”framåt” med ”pisksvansen”. Rösten och kroppsspråket är också väldigt viktiga verktyg i metoden.

Hur gör man?
Istället för att rama in hästen mellan hand och pisk som man gör i longering så går man med hästen bara några meter ifrån. Avståndet gör att det är viktigt att hästen har fokus på den som jobbar. Timing är en viktig ingrediens. Man vill att hästen ska vara avslappnad men ha energi. Det handlar inte om att bara lufsa runt, vi ska åstadkomma något och det är arbete det handlar om. De flesta hästar blir lite fundersamma i början, ”ska hon leda mig så jag kan gå och slöa eller ska vi longera så jag ska springa runt och du stå i mitten” tycks de tänka. Vanligtvis så förstår de ganska fort och det är inte ovanligt att de börjar tugga, frusta och till och med gäspa när spänningarna släpper🙂

Jag har anlitat Sara Ekman och hennes fina tävlingshästar Dimarco, ”Marco” och Dream Purple Music, ”Hedda” som demohästar i följande filmer. Ingen av hästarna hade provat metoden tidigare och även om den så klart gör sig bäst i verkligheten så kan jag ändå visa lite av principerna.

1 – Etablera kontakt. Hästen ska förstå din position samt att det är arbete det handlar om. Jag använder mycket röst och även kroppspråk och pisk för att Marco ska hålla fokus på mig. Observera, alltid slak lina, hästen ska bära sig själv. När hästen och du har kontakt uppmuntra till arbete. Hästen ska söka sig framåt neråt med energi i skritten och övertramp. Här stretchar man överlinjen samt främjar balans. Även rörlighet i bogar och höfter påverkas positivt.

2 – När hästen är uppvärmd ta in på mindre volt. Så liten volt som möjligt utan att hästen börjar trampa inre bakbenet över det yttre. När hästen spårar på liten volt stretchar man utsidan samt ökar rörligheten i ryggraden genom att den naturliga rörelsen i revbenen även påverkar kotorna i ryggraden.

I denna filmen har jag liksom vänt ryggen till Hedda vilket ofta får hästarna att följa efter utan att man behöver kommunicera genom linan. Prova gärna med olika sätt!

3 – Nästa moment kallar jag bogrelease och är utmärkt för stela bogar. Hästen ska trampa ytter framben framför och förbi inner. Inget skruvande utan framåtbjudning hela tiden. Och slack lina för bästa effekt genom hela kroppen. Bäst är att vända ryggen till, då följer hästen lättare med.

4 – Höftrelease. Samma tänk som ovan fast nu med bakbenen. Denna övning bör man inte överdriva då höftleden blir mer ansträngd än bogleden vid motsvarande övning.

5 – Trav. Här handlar det egentligen snarare om jogg. Dels för att det är relativt liten volt och jag vill inte skapa stress på de nedre lederna och dels för att när man sänker farten så ställs det högre krav på balans. När hästen söker sig neråt i ”långsam” trav så behöver den flytta tyngdpunkten bakåt för att inte trilla på näsan. Eftersträva avslappning men tonus av arbete i musklerna. Hästen ska inte bara lufsa runt med sänkt rygg och på bogarna. Halsen ska gärna ha en karaktär av båge och inte bara en ”strut” ner i backen.Vissa tar det några gånger för och andra fixar det fint med en gång. I trav blir det väldigt tydligt om hästen har ett sämre varv då det är jobbigt för den att hålla sig på jämn volt med slack lina. Hedda fixade det dock galant. Många hästar med dålig balans faller gärna inåt i volten. Övningen främjar balans, avslappning och på hästar som behöver förbättra sin hållning jobbar jag ofta i trav.

Ett sjätte moment som är bra stretching för ryggen är ryggning. Förutsatt att det är gjort på ett avslappnat sätt med sänkt huvud och relativt långa kliv. Detta kan man gärna lägga in och öva på i varje pass med Equibodybalance. Även att jobba hästen över bommar är mycket bra och kan läggas in när man fått grunderna att sitta.

Galopp då?
Nja, inte helt lätt. För att det ska funka avslappnat på relativt liten volt så behöver hästen bra med grundstyrka och ofta blir det dragkamp för hästen flyter ut på volten i brist på just styrka. Om man vill lägga in lite galopp så är mitt tips att först bygga upp styrkan genom att galoppera hästen på mindre volt under ryttare. Här behöver hästen stöd i början som är svårt att ge i bara grimma. Därefter kan man lägga in lite galoppmoment även i Equibodybalance. Det är ett mycket gott tecken på balans, styrka och liksidighet när hästen kan galoppera avslappnat i slak lina och söka sig neråt lika bra i båda varven.🙂

 

Lycka till och våga prova!

Bodybalance Hedda

15 thoughts on “Equibodybalance – syfte och metodik

  1. Ping: Skogsgalopp och bodybalance | Att försöka bli bra på fälttävlan

  2. Ping: Bodybalance – bli hästens PT | Care of Ewards

  3. Hej!

    Ville bara bekräfta effektiviteten och nyttan av detta, jobbar själv efter en liknande princip och arbete av denna modell är helt outstanding.

  4. Ping: Klockrent! | Livet på hästryggen!

    • Tack Noomie! Du är välkommen🙂 Och ja, det är verkligen underbart att jobba hästarna i Bodybalance. Det är det roligaste jag gjort sen jag började rida för hundra år sen😀

  5. Åh detta ska jag testa idag! Älskar att träna från marken få jag slipper bli frustrerad över min egna balans ;-)! Ett stort plus till dej som delat med dej genom film. Tack snälla!

  6. Ping: Låt hästarna sträcka ut! | Care of Ewards

  7. Ping: Om Equine Bodybalance, bogfrihet och samling. | Care of Ewards

  8. Tycker det är ett bra sätt att träna och är lite nyfiken på hur du integrerar det i övriga träningen? Är bodybalance ett pass för sig eller en del av ett pass? Hur många gånger i veckan?
    Ska man värma upp innan man börjar i skrittvolten eller räknas det som uppvärmning ? Hur lång tid är enligt dig ok att hålla på med ett träningspass? Det är ju ändå en tajt volt så lite snurrigt blir det kanske.

    riktigt härlig blogg och kul med lite mer träningslära;)

    • Hej Jennifer!

      Och tack, kul att du gillar bloggen🙂
      Jag jobbar ju främst hästar som behöver hjälp med biomekaniken/rehab och då jobbar jag dom gärna ca tre ggr i veckan i ca 30 min och använder då också Equiband. Jag varierar mycket med skritt och trav och små och stora volter och rakspår. Dels för variationen och även för att inte stressa någon vävnad för mycket.
      Jag börjar alltid med frisk skritt framåt på rakt spår eller stor volt och det räknar jag som uppvärmning.

      På friska hästar tycker jag att det har en given plats som rörlighetsträning minst en gång i veckan och då som ett helt pass. Om hästen behöver det för att slappna av, förbättra balansen eller öka rörligheten generellt eller lokalt så tycker jag att man kan köra det oftare och kanske kortare pass, kanske som en uppvärmning innan annan träning.

      Hoppas du ännu fick mer tips och inspiration.

      Mvh
      Vivi :))

  9. Ping: Equiband & Equibodybalance – workshop, clinic eller demo | Care of Ewards

  10. Ping: Equibodybalance = hästens ”grovfoderanalys” | Care of Ewards

Kommentera

