Biolight, massage och oxytocin

Vissa dagar är jag extra glad för att kunna erbjuda hästen Biolight innan jag behandlar. Idag va en sådan dag…

Till mina kunder brukar jag ibland säga att det är bra om hästen slappnar av under behandling. Den verkar liksom på ytterligare ett plan då, lite djupare och mer långvarigt. För Biolighten spelar det ingen roll om muskeln som belyses är avslappnad eller ej, den kan ”göra sitt jobb” ändå. Men för behandlingen som helhet så är det bättre om hästen sänker huvudet, sänker muskeltonus, sluter ögonen då och då, tuggar lite grann och kanske börjar gäspa – detta är nämligen tecken på att den accepterar/njuter av behandlingen samt känner förtroende för mig. Hästen har börjat utsöndra oxytocin.

Oxytocin är ett lugn och ro-hormon som till mångt och mycket är förknippat med förlossning och anknytning. Man vet dock att det har många fler fördelar och påverkar oss positivt på många plan. Till exempel har man sett att oxytocin ger:

  • Sänkt blodtryck
  • Bättre näringsupptag
  • Ökad tillväxt
  • Sänkt nivå av stresshormoner
  • Höjd smärttröskel
  • Snabbare sårläkning
  • Bättre inlärningsförmåga
  • Bättre sömn
  • Bättre självkänsla
  • Man blir vänligare och lugnare
  • Man blir mer social och omtänksam
  • Bidragande faktor till att känslomässiga band skapas mellan individer.

Länk till mer läsning om oxytocin

Och allt detta endast av vänlig beröring! Men en förutsättning för detta är ju så klart att den berörda i fråga känner sig trygg med den som berör (som för övrigt också får ökad utsöndring av oxytocin). Därför är ju mycket av min uppgift som terapeut är att se till att hästen får förtroende och därmed vågar och vill slappna av. Inte helt lätt alla gånger på en häst med höga smärtnivåer. Det är här Biolight kommer in i bilden.

Allt som oftast träffar jag hästar som av olika anledningar är riktigt ömma i musklerna. Att då först kunna behandla med Biolight som stillar smärtan och löser spänningar gör att hästen både får förtroende och vågar slappna av. Därefter kan jag gå vidare med min behandling och få ett lyckat resultat som aldrig hade varit möjligt utan Biolighten.

Hästen idag hade ont i ryggen. När jag närmade mig gick den undan. När jag lade på Biolighten var den misstänksam. När jag behandlat en stund stod den och gäspade och när jag la undan Biolighten såg den uppriktigt ledsen ut, som om:  ”Va är du redan färdig?” När jag behandlade den med massage fortsatte gäspningarna i takt med att vävnaden slappnade av och när jag var färdig var vi BFF :))

En bra dag på jobbet helt enkelt!

bild biolight

Fotnot: Den mesta forskningen har gjorts på möss och man har sett att det även gäller människor. Oxytocin som läkemedel används dock på samma sätt på häst och människa så jag vågar anta att ovanstående positiva fördelar även gäller för hästar. Studier på häst har i alla fall kunnat konstatera att oxytocin har en muskelavslappnande effekt på häst om man väljer att inte tro på övriga positiva effekter.

Kommentera

