Equibodybalance = hästens ”grovfoderanalys”

Ska jag komplettera med kraftfoder? Behöver min häst extra vitaminer? De flesta hästmänniskor har antingen någon gång fått frågan eller ställt den till sig själv. Svaret är för de flesta givet och för andra säkert svårtolkat eller kanske till och med tråkigt. Men ändå. Det finns bara ett svar på frågan. Vad säger grovfoderanalysen?

Via grovfoderanalysen får man svart på vitt om något behöver kompletteras och i så fall vad. Därefter börjar man fundera över olika kraftfoder för att sist eventuellt toppa med tillskott. Innan man har koll på vad hästen får i sig via grovfodret är det ingen ide´att börja laborera med kraft- och/eller tillskottsfoder. Det går, men det blir sällan bra och det är omöjligt att ha full koll på vad hästen får i sig eller vad som felar. Som att famla i blindo och hoppas på det bästa. Känns inte helt genomtänkt om du frågar mig. Nej, först ser vi till att ha en ordentlig, analyserad bas och sen bygger vi på. Finns det något annat vi kan applicera samma kloka tänk på när det gäller hästarna? Ja, definitivt!

Jag vill med inlägget belysa att jag anser att många faktiskt famlar i blindo när det gäller förbättra hästens prestation eller försöka komma tillrätta med dess eventuella svagheter/oliksidigheter. Och priset vi och hästarna får betala för detta är  många gånger frustration, missförstånd samt försämrad hållbarhet. Så låt oss börja med att bygga en bas…

pyramid

1 – Balans, bärighet och avspändhet.
Utan dessa tre grundstenar anser jag det i princip helt meningslöst att försöka få till något kvalitativt arbete med hästen. Att kräva någon form av prestation är snudd på elakt och att försöka lära den något tekniskt nytt är waste of time. Kort och gott, om hästen saknar någon av dessa så är det här man till största del bör befinna sig i träningen tills det funkar. Problemet är bara att många vet inte ens om att det inte funkar…

Steg 1 – Analys. Dvs hur tar man reda på om hästen kan röra sig avspänt med balans och bärighet?
Min variant kallar jag Equibodybalance och det är ett fantastiskt verktyg för ändamålet. Metoden går ut på att utvärdera hur hästen klarar sig på egen hand. Finns balans? Finns bärighet? Hur bär den sig? Var rör det sig? Var rör det sig inte? Hur löser hästen sina rörelseinskränkningar? Och kan den slappna av i arbetet så den får ”tillgång” till hela sin kapacitet? Oavsett om man väljer att använda min metod eller någon annan så behöver man titta på hästen så fri från påverkan som möjligt. Dvs så lite utrustning som möjligt och naturligtvis ingen på ryggen som hästen behöver förhålla sig till eller få ”hjälp” av. Det är då man får en sann bild av hästens grundförutsättningar och vad som behövs förbättras. På ca 10 minuter kan man få en mycket bra bild av vad hästen behöver hjälp med.

BB Cordelia

Steg 2 – Träning. Dvs metoder för att förbättra balans, bärighet och avspändhet

Balans
Som sagt, många vet inte ens om att hästen har dålig balans i ett eller båda varven och man försöker helt enkelt lösa det man upplever som problematiskt efter bästa förmåga. I många fall blir det (vilket inte är så konstigt) en lösning som betyder stark innerskänkel och stum, ofta ledande, yttertygel. Detta ger hästen något att både luta sig mot och ”hänga” sig i vilket så klart kan förbättra balansen….tills man släpper.. Men inte vill man väl som ryttare sitta och hålla balansen åt 500 kg häst? Nä, roligare kan man allt ha. Dessutom gör denna abrovinsch att det blir svårt för ryttaren att sitta rakt över hästen. Man blir sned, låst och trött i kroppen. En sämre ryttare helt enkelt…

Så hur gör man då? Hur hjälper man hästen att förbättra sin balans? Inom hästvärlden så tror jag att vi många gånger tänker att vi vill ”hjälpa” hästarna och med starka ben, hjälptyglar, inspänning och mycket drivning (fart) försöker vi lösa problemen. I min Equibodybalance så har jag valt att tänka tvärtom, dvs på samma sätt som man förbättrar balansen på humansidan. Jag utmanar balansen helt enkelt och ger hästen varken stöd eller fart.

Vill man förbättra balansen…
ice-skating-safety-for-kids
Måste man släppa taget…
SS-ice-skating-child-snow-300x300

Rent motoriskt (balans är motorik i allra högsta grad) så kan det endast skapas sk muskelminnen om musklerna själva får hålla balansen – vilket de inte gör så länge någon håller i…

Bellman

Och OJ vad det funkar bra! Det krävs inte många gånger innan hästen har förbättrat balansen radikalt, vilket man också ofta tydligt känner i ridningen. När hästen blir bättre på att hålla sin egen balans blir det mer och mer utrymme för ryttaren att ägna sig åt teknik, sin egen sits och finlir.

Bärighet
Om inte hästen kan bära sig själv med stark, rörlig rygg samt en biomekanik som lämpar sig för voltarbete så anser jag att man bör begränsa detta arbete under ryttare tills den klarar det. Jag är tämligen säker på att väldigt många ”oförklarliga” ledinflammationerna beror på svaga och ofullständiga rörelsekedjor. Detta kan översättas till en kombination av; orörlig, sänkt, svag rygg, dåligt undertramp samt rörelsebegränsade bogar och hals. Precis som med balansen finns på sina håll en utbredd inställning om att hästen skall justeras genom ridning till bärighet (även att alla hästar och ”allt” kan ridas loss hör man lite då och då och nej, big no-no på den) men varför då? Är det inte bättre om hästen lär sig bära sig själv INNAN någon sätter sig upp? Och varför skulle det vara lättare för hästen att komma till bärighet med ca 50 – 80 kg på ryggen om den inte ens kan bära sig själv funktionellt?

Även här är Equibodybalance ett ypperligt verktyg. Man ser direkt om varje kroppsdel bidrar som den ska till en väl fungerande rörelsekedja samt var man behöver göra insatser för att hjälpa hästen. Väldigt vanligt är bakben som skjuter på istället för att trampa in under och lyfta upp. En rygg som inte kan förmedla kraft och rörelse hela vägen genom kroppen fram till övergången mellan rygg- och halskotor. I samma område saknas det också ofta lämplig ”bärighet” som i sin tur låser bogar och hals. Voltarbete i detta läget är otroligt slitsamt för framför allt de nedre lederna i frambenen och att försöka forcera fram någon ”snygg form” utifrån med inspänning eller stum/hård hand hjälper INTE (Tro mig jag försökte ihärdigt när jag var 20 år, tävlade 1,40 och trodde jag kunde allt. Kotledsinflammationer kom som på löpande band och jag tyckte jag hade otur. Hmm…not.)

För att justera hästarnas biomekanik använder jag mig också av Equibodybalance och då tillsammans med Equiband. Med dessa verktyg kan man förbättra aktiviteten i bakbenen, frigöra ryggen genom att aktivera bukmusklerna samt hjälpa hästen att hitta ”rätt” muskler att bära hals och huvud vilket frigör bogar och resten av framdelen. Vissa hästar kan behöva några gånger på sig men på de flesta ser man stor skillnad redan efter 20 – 30 min. För flera hästar har detta varit nyckeln till lyckad rehab och för ännu fler en vändning mot prestation istället för skador.

Avspändhet
För att se om en häst är avspänd behöver man knappast nån särskild metod. För att få den avslappnad kan det däremot vara bra att ha en taktik. Vad behöver du själv för att känna att du kan jobba avspänt? Kanske en lugn, tydlig och fokuserad arbetsledare som vet vad som ska göras? Kanske tydliga, enkla instruktioner (signaler) som kommer en i taget så du hinner tolka, förstå och utföra? Kanske lugna tillrättavisningar när det blir tokigt och beröm när det blir rätt? Låter som en drömarbetsplats om du frågar mig och med dessa förutsättningar är det lätt att känna sig avspänd, trygg och växa med uppgiften. I min värld är det ingen skillnad för hästen och det är så jag tänker när jag jobbar med Equibodybalance. När hästen slappnar av får den tillgång till sin kropp och rörlighet och jag får tillgång och utrymme till att börja förbättra den.

Carmen klapp

När hästens ”grovfoderanalys” är klar och man har verktyg att bygga en stadig bas för hållbarhet och prestation kan man börja jobba sig uppåt i pyramiden med kvalitet i arbetet. Att krångla runt i trean och hoppas komma till fyran utan en fungerande bas kommer inte att leda till någon träningsglädje för varken häst eller ryttare. Inte heller finns det några genvägar, man kan inte få bättre balans i 500 kg genom att byta bett. Det är hands on i grundbygge helt enkelt. Men vad gör det när det är så roligt!

Equibodybalance är överlägset det roligaste och mest givande jag gjort under alla mina år med hästar. Jag delar mer än gärna med mig av mitt tänk och vill du också lära dig hur du kan utvärdera och hjälpa hästen med Equibodybalance och Equiband finns det privatlektioner, clinics och workshops. Välkommen att höra av dig för mer information!

Förtydligande – jag menar så klart inte att man absolut inte ska rida hästen förrän den rör sig avspänt i perfekt balans och bärighet. Vad jag menar är att om inte den grunden fungerar så är det meningslöst att KRÄVA något av den, sitta och mala på volter eller förvänta sig några vidare framsteg i pyramidens 3 eller 4. Många gör det ändå med varierande resultat men tänk vilka resultat man skulle kunna få med samma häst om basen satt som en smäck😉

carmis

 

One thought on “Equibodybalance = hästens ”grovfoderanalys”

  1. Ping: Tar det lugnt | Att försöka bli bra på fälttävlan

Kommentera

